Front kamienicy w której mieści się Galeria Naturalnych Pigmentów - Barwy Kaczawskie. W jej drzwiach stoi założycielka Galerii.

Pigmenty

Założycielka Barw Kaczawskich w plenerze wśród skał, zbierająca kamienie które przetworzone zostaną na pigmenty
Supporting Subheading

Pozyskiwanie

Historia pigmentów zaczyna się trzy miliony lat przed naszą erą, kiedy to ówcześni ludzie zaczęli wykorzystywać naturalne barwniki do malowania ścian skalnych. Wraz z rozwojem ludzkości rosła potrzeba obcowania z pięknem i coraz dokładniejszego odzwierciedlania widzianych barw.

Ludzie paleolitu i neolitu korzystali z barwników pochodzenia naturalnego, w starożytnych cywilizacjach, takich jak egipska, grecka czy rzymska, naturalne pigmenty odgrywały kluczową rolę w sztuce, architekturze i rzemiośle. W okresie średniowiecza i renesansu używanie naturalnych pigmentów było szeroko rozpowszechnione wśród artystów. Włoscy mistrzowie renesansu, tak jak Leonardo da Vinci czy Michelangelo, posługiwali się naturalnymi pigmentami, takimi jak cynober, lapis lazuli czy ocra.

Wraz z nadejściem ery przemysłowej w XIX wieku, pojawiły się syntetyczne barwniki chemiczne, które stopniowo zaczęły wypierać naturalne pigmenty. Dzięki wzrastającej świadomości ekologicznej i trosce o zdrowie ponownie rośnie zainteresowanie naturalnymi pigmentami.

Swoje pigmenty pozyskuje głównie z minerałów Gór Kaczawskich. Szczyty Wilkołaka i Ostrzycy dostarczają mi górnokredowych i gruboziarnistych piaskowców, bazaltu, czerwonych permskich zlepieńców, Chełmiec skrywa fyllity, łupki, zieleńce, skały osadowe i mułowce, porfiry i melafiry. Zalew Złotoryjski, dolina Kaczawy, Rudawski Park Krajobrazowy, Park Krajobrazowy Doliny Bobru, kamieniołom Połom, to tylko niektóre z miejsc dostaw moich Barw Kaczawskich.

Supporting Subheading

Tworzenie

Tworzenie naturalnych pigmentów jest fascynującym procesem, który może być kreatywny, edukacyjny i terapeutyczny. Obcowanie z naturą podczas wyszukiwania barw w minerałach, medytacyjna, rytmiczna praca z moździerzem, przetwarzanie barw mojej okolicy, w kolor farb, nie tylko daję dużą satysfakcję, ale i tworzy unikatowy produkt.

Tworzę moje pigmenty, używając młynka lub moździerza. Mielę na drobny proszek, a po ekstrakcji mieszam proszek z substancją nośną: glinka, mąka, olej lniany. Potem testuje na małym obszarze, aby ocenić intensywność koloru. Tworzenie naturalnych pigmentów to proces unikatowy, który pozwala na odkrywanie kolorów, inspirując zarówno artystów, jak i entuzjastów rękodzieła. Uwielbiam eksperymentować z różnymi źródłami i cieszyć się rezultatami swojej kreatywności!

Wykorzstanie

Moje pigmenty wykorzystuje do swoich prac: od 2016 roku projektuje i wykonuje małe kamienne płaskorzeźby do zapachów (kamionki zapachowe). W 2021 roku moja praca z pigmentami została dostrzeżona przez japońskiego malarza, profesora Kouan Hashimoto z uczelni Joshibi University of Art & Design. W listopadzie 2022 roku moje prace zostały pokazane na wystawie Festiwalu Naturalnych Pigmentów w Japonii. Informację o moich pigmentach i sposobie ich wytwarzania, zostały włączone do plany nauczania na uniwersytetach Joshibi University of Art and Design w Japonii oraz Faculty of Education, Friedrich-Alexander University w Niemczech.

Moje pigmenty powędrowały do Australii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kanady, USA, Szwecji, Holandii i Japonii. Korzystają z nich artyści, renowatorzy, konserwatorzy i ikonopisarze.

Stół zastawiony przedmiotami takimi jak: moździerz z pigmentem w środku, pędzel, świeżo pomalowane kamionki - jedna w kształcie serca a druga w kształcie liścia.